SURSE: Traficul feroviar din zona Merişor va rămâne oprit între 3 şi 6 luni. Accidentul feroviar ar putea scoate la iveală vulnerabilitatea infrastructurii

0
2118

Traficul feroviar pe tronsonul de cale ferată din zona Merişor – judeţul Hunedoara va fi oprit între trei şi şase luni. Potrivit surselor apropiate anchetei, infrastructura este grav afectată şi reabilitarea va fi de durată.  Lucrările sunt obligatorii din cauza unui accident feroviar petrecut aici în urmă cu aproape o săptămână. Tragedia feroviară s-a soldat cu moartea a două persoane – mecanicul şi ajutorul de mecanic.

Călătoria morţii a început de la Slatina, dar deznodământul a fost scris la Caracal…

50477. Acesta este numărul matricol al tragediei petrecute, în urmă cu aproape o săptămână, în judeţul Hunedoara.

30 de vagoane, 25 încărcate cu resturi siderurgice şi alte 5 goale, remorcate de o locomotivă diesel, au plecat din Slatina cu destinaţia Curtici. În gara Caracal, dieselul a fost înlocuit cu o locomotivă electrică EA759. În această formulă garnitura ajunge la Tg.Jiu. În capitala judeţului Gorj, trenul a fost descompus „în două cupluri” – #potrivit unei note întocmite de AGIFER.

O garnitură formată din 16 vagoane, cu un gabarit ce depăşea 1030 de tone şi aproape 250 de metri lungime, a rămas remorcată de locomotiva electrică şi şi-a continuat drumul spre zona Subcetate din judeţul Hunedoara. Primele trei vagoane ale trenului erau goale, celelalte 13 transportând ţunder (resturi siderurgice – n.r.).

schiţă realizată de AGIFER – Agenţia de Investigare Feroviară Română

Până la acest moment al anchetei AGIFER, nu există informaţii potrivit cărora până la Petroşani personalul locomotivei să fi semnalat probleme tehnice pe traseu. Garnitura era condusă de mecanicul Alexandru Garcea şi ajutorul de mecanic Eugen Milotin.

„Necunoscuta” dintre Petroşani şi Băniţa…

Continuând traseul stabilit de firma transportatoare UNICOM TRANZIT, trenul de marfă a trecut Carpaţii, continuând urcarea până în zona de vârf –  Băniţa – de unde începe coborârea. Între Băniţa şi Merişor a început declinul. Împiegatul de mişcare Petre Vladislav  a fost anunţat, prin staţie, de mecanicul locomotivei despre o situaţie excepţională apărută pe traseu. Garnitura rămăsese fără sistemele de frânare şi avea nevoie de „cale liberă”. Acest apel însemna că mecanicul este dezarmat şi nu mai are soluţii la îndemână. Cu alte cuvinte, salvarea lui, a colegului său, dar şi ducerea trenului la destinaţie se afla în mâna personalului feroviar din zona tranzitată, dar – în bună parte – şi în calitatea infrastructurii. În porţiunea în care a avut loc accidentul se circulă cu restricţie de 40 de kilometri de oră.

traseul marfarului 50457 în judeţul Hunedoara – AGIFER

Informaţiile deţinute de #Gazeta de dimineaţă arată că împiegatul a încercat ulterior să ia de două legătura cu lucrărtorii de pe locomotivă dar nu a mai reuşit. Indiciu care ar putea arăta că accidentul se produsese deja. 

Potrivit anchetei AGIFER, accidentul a avut loc la ora 14:35 şi poate fi explicat sec prin deraierea şi ulterior răsturnarea locomotivei şi a primelor 14 vagoane.

Tabloul dezolant al călătoriei morţii…

Locomotiva electrică a deraiat şi apoi „s-a îngropat” între „tablierele podurilor” celor două fire de circulaţie. Primele trei vagoane – goale – au deraiat în partea dreaptă, s-au răsturnat şi au căzut de la o înălţime de 15 metri, de pe viaduct. Următoarele două vagoane care erau încărcate, deraiate şi ele, au rămas răsturnate pe calea ferată. Cel de-al şaselea vagon a căzut şi el de pe pod, dar pe partea opusă a sensului de mers. Următaorele opt vagoane, încărcate, au deraiat, dar au rămas pe linie.

Doar ultimele două vagoane, aflate la circa 50 de metri de culeea podului (capătul podului – n.r.) de la Băniţa, au rămas pe linie.

Cum arată infrastructura după accident…

Specialiştii ştiu exact în ce mod şi cât de grav s-a deteriorat infrastructura feroviară. Investiţiile ultimilor ani au lăsat de dorit. Acum, spun cei de la AGIFER, suprastructura căii – pe ambele fire de circulaţie – a fost afectată pe o distanţă de 110 metri. Mai mult, spune aceeaşi sursă, ambele culei ale podului de pe firul II de circulaţie au fost afectate, de materialul rulant deviat, în zona zidurilor de gardă. Alţi patru stâlpi ai liniei de contact necesită reparaţii.

Circulaţia între Merişor şi Băniţa a fost închisă pe ambele fire de circulaţie. Specialiştii spun că pe aici nu se va putea circula mai repede de trei luni de acum încolo. Oprirea traficului în zonă poate să se întindă până la jumătate de an.

Ramona ROŞULESCU