Probleme din fașă. Drumul spre cetățile dacice ”s-a născut cu forcepsul” firmelor de casă

0
157

Cetățile dacice din Munții Orăștiei au devenit, în ultimii ani, o adevărată provocare pentru turiști. Pe de o parte pentru interesul arătat sitului UNESCO Sarmizegetusa Regia. În altă ordine de idei, drumul care duce spre cetăți oferă surpriză după surpriză. În trei ani, DJ 705 care face legătura dintre Costești și situl Sarmziegetusa Regia a fost de mai multe ori închis. Motivul: nu a rezistat naturii dezlănțuite.

”Drumul de carton” care stă în calea istoriei

E din nou închis. Vizitele programate au fost anulate. Turiștii nu mai pot ajunge în cetățile dacice din Munții Orăștiei. Acesta este tabloul turistic din zona Sitului Sarmizegetusa Regia în luna iulie 2018.

Anul și dezastrul. Drumul Județean 705 A, ce face legătura între localitatea Costești și Sarmizegetusa Regia, a fost rupt – în ultimii trei ani – de cel puțin trei ori. De fiecare dată, au spus reprezentanții Consiliului Județean Hunedoara, din cauza viiturilor. Zona nu este una de câmpie, iar drumul care șerpuiește printre munți nu poate să aibă caracteristicile unei șosele de la șes. Cu toate acestea, se pare că nu e chiar așa.

Iulie 2018…

Două alunecări de teren au avut loc pe tronsonul Valea Arsăparcarea de la kilometru 36+565. Prima, în Valea Șerpăriei, a blocat parțial drumul și s-a produs la circa de 500 de metri înainte de parcare. Cea de-a doua, a blocat în totalitate drumul. Viitura produsă pe versantul Fețele Albe și alunecările de teren au coborât pe carosabil noroi, bolovani și copaci smulși.

Și zona pietonală a fost afectată. Și această porțiune a fost afectată de viitură. Aici producându-se inclusiv ruperea acostamentului.

August 2016

La numai trei luni de la tăierea panglicii, șoseaua cedează. Consiliul Județean Hunedoara anunța că drumul spre cetățile dacicie a fost închis. Pe ultimii patru kilometri, pe Valea Albă, nu a mai fost permis accesul mașinilor. În urma unei furtuni, șapte zone de pe DJ 705 A au fost afectate grav. Atunci apele pârâului Valea Albă și ale Grădiștii au produs alte distrugeri.

Patru porţiuni de drum au suferit deteriorări mai puţin grave (gabioane deplasate şi alunecări de teren). Trei porţiuni de drum au suferit deteriorări majore, fiind afectat carosabilul la km 33+665 (în proporţie de 30%), la km 35+165 (50%) şi la km 36+265 (60-70%) – comunicare oficială CJ Hunedoara.

foto adevarul.ro

Lucrările de reparații la acel moment au fost efectuate de firma Trameco din Oradea. Aceasta este firma care avea contractul de întreținere și reparație a drumurilor județene din zona Orăștie.

După acest episod, CJ Hunedoara a promis verificări amănunțite legate de calitatea drumului. Mai ales că acest drum fusese ”moțul electoral” al fostei echipe liberale aflate în fruntea CJ Hunedoara. Drumul a fost inaugurat în luna mai 2016, în plină campanie electorală.

Mai mult, CJ Hunedoara a plătit și o expertiză tehnică în acest sens. Numai că acea expertiză a rămas doar la stadiul de maculatură. Document plătit și uitat în sertarele adminsitrației județene. Actuala conducere a CJ Hunedoara, echipa PSD de această dată, nu a mai dorit continuarea demersurilor pentru aflarea adevărului legat de calitatea lucrărilor. Declarații superficiale au închis subiectul.

„Faptul că sunt inadvertențe față de proiectul tehnic, spre exemplu există gabioane care au fost executate cu piatră de râu în loc de piatră concasată în carieră, are un efect economic în ceea ce înseamnă modul de gestionare a banilor, nu a efectului tehnic și întreținere a drumului”, – Mircea Bobora – președinte CJ Hunedoara.

Numai pachetul pentru documentația tehnică necesară reparațiilor în acest caz, scoasă la licitație de CJ, se ridica, la prima strigare, la 52.000 de lei.

Inaugurarea lunii mai

Drumul spre cetățile dacice a fost inaugurat în luna mai 2016. Lucrările au fost efectuate cu fonduri europene. Firma SC Trans Construct IMport Export SRL a obținut acest contract ce avea o valoare inițială de 18,2 milioane de lei. Constructorul nu s-a încadrat în termenul de finalizare a lucrărilor – decembrie 2015. Problemele tehnice repetate au întârziat lucrările.

Primele distrugeri apărute la acest drum au fost de natură ”asfaltică”. Peste 100 de bucăți de drum au fost ”plombate” imediat după tăierea panglicii.

Pe perioada efectuării lucrărilor, drumul a fost închis pentru ca echipele de muncitori să poată să se încadreze în termen. Primii 14 kilometri de drum au fost deschiși în ziua de 21 decembrie 2015.

Calitatea lucrărilor s-a făcut remarcată și în numărul accidentelor rutiere repetate de pe acest tronson de drum. Atunci s-a concluzionat că nu există parapeți de protecție.  Conducerea CJ Hunedoara a mai închis o dată ultimii patru kilometri de drum pentru a construi o parcare în zona Valea Albă. Tot aici anunțau că e necesară și consolidarea versantului.

Procurorii DNA încă lucrează

Tabloul acestui drum se află în studiu la DNA. Laura Codruța Kovesi, fost procuror DNA, s-a aflat și ea – lunile trecute – în Munții Orăștiei, la cetățile dacice. Mai mult, firma care a construit acest drum se află și în dosarul fostului președinte al CJ Hunedoara, Mircea Ioan Moloț.