Funcţionarea Barajului Valea de Peşti, asigurată cu aeroterme

0
30

Temperaturile scăzute cer măsuri extreme. Reprezentanții Serviciului Hidrotehnic Petroșani sunt nevoiți să folosească aerotermele pentru a împiedica înghețarea vanelor cu ajutorul cărora se acționează barajul de la Valea de Pești.

Barajul de la Valea de Pești, din care se alimentează cu apă mare parte a Văii Jiului, reprezintă un obiectiv strategic, motiv pentru care ținerea în siguranță a acestuia reprezintă o prioritate. Din cauza temperaturilor scăzute înregistrate și a gerului anunțat, reprezentanții Sistemului Hidrotehnic Petroșani au folosit aeroterme pentru a nu îngheța componentele barajului.

”Suntem nevoiți să băgăm aerotermele în casa vanelor că anunță temperaturi scăzute la noapte, trebuie să facem puțină căldură la vană. Dacă îngheață mecanismele nu se pot face manevre. Sunt anumite vane care dacă îngheață se sparg și aduc avarii la baraj”, a declarat, marți, pentru Gazeta de Dimineață, Sorin Corici, șeful Sistemului Hidrotehnic Petroșani.

Potrivit sursei citate, din cauza temperaturilor scăzute, pe suprafața barajului s-a format o peliculă de gheață.

Pod de gheață era format, marți, la Buta (Rostoveanu – Buta și Lazărul parțial) pe celelalte cursuri de apă din Vale nefiind probleme.

Barajul de la Valea de Pești nu a fost inclus pe lista obiectivelor de investiții pe 2014, nefiind astfel repartizate sume pentru proiectul ”Punerea în siguranță a barajului Valea de Pești”.

La finele lui 2013, barajul de la Valea de Pești a obținut autorizație de funcționare în siguranță pe încă patru ani, dar cu anumite condiții. Apele Române, structură ce are în administrare barajul, trebuie să intervină cu lucrări care să asigure integritatea construcției.

Barajul de la Valea de Pești, care alimentează cu apă aproape toată Valea Jiului, ar fi trebuit să beneficieze de reparații capitale, însă guvernanții, indiferent de culoarea lor politică, au ignorat această necesitate.

Trecut la categoria ”baraj de importanță deosebită”, obiectivul de la Valea de Pești nu are nici la acest moment fondurile necesare pentru modernizare și reabilitare, deși proiectul este făcut de mai bine de șapte ani. Barajul a fost inclus, pentru obţinerea de fonduri pentru reparaţii, pe mai multe legi, însă niciodată pe proiectul câştigător. Ultima dată a fost inclus pe PNDI, program sistat însă de Guvernul Ponta.

Barajul a fost construit pe râul Valea de Peşti între anii 1967 -1973 şi are o înălţime de 56 de metri, ceea ce-l situează pe locul 35 între cele 246 de baraje din România. La Valea de Peşti există un volum de apă de 4,5 milioane metri cubi, lacul întinzându-se pe o suprafaţă de 31 de hectare. Adâncimea maximă este de 53 de metri, lungimea de 2,5 kilometri, fiind situat la o altitudine de 830 metri. Din 1973 când a fost dat în folosinţă, barajul nu a fost golit niciodată.

Mihaela MIHAI